Det magiske kirkerum

Der er rigtig mange af de klassiske komponister, som har skrevet musik til kirkerummet, for det er der, hvor deres musik virkelig kommer til sin ret. Det er, som om musikken og kirkerummet klæder hinanden, og begge vokser sammen og bliver til noget stort, smukt og næsten guddommeligt. Den musik, som mange af de store skrev, er perfekt til at blive lyttet til i kirkerne på grund af den resonans og den utrolige lyd, som kirkerummet giver.

Måske er det også derfor, at mange stykker er skrevet til orgel, som de fleste kirker har i dag. For det havde de store allerede dengang, nemlig orglet som instrument til at fylde de store kirkerum.

Kirkerummet har altid været det sted, hvor man samledes, og de få store koncerthuse, der ellers fandtes, har haft den samme opbygning inden i for at kunne genskabe den store lyd og for at kunne gøre kunstneren fyldest samt give dem, som lyttede, den ultimative oplevelse, når de sad i de luksuriøse sæder og ventede på at blive underholdt.

Det er rummet, der former lyden

Kirkerummet og andre rum, som dem, er arkitektoniske vidundere, når det gælder den lyd, som de er med til at bære langt, og er noget, som vi selv i dag kan have svært ved at genskabe. Det gør, at vi stadig bruger de gamle koncerthuse til den klassiske musik og de store kirker eller rum, som er arkitektoniske meget lig med dem og ikke lader klassiske koncerter løbe af stablen i de store betonkonstruktioner, som vi ofte afholder koncerter i for den mere moderne del af musikken.

Kirkerummets særlige udformning har en stor betydning, for den lader musikken være så stor og pompøs, som den er skrevet, uden at den skal kæmpe med den arkitektur, som kvæler lyden og efterlader den flad, uden liv og glæde.

At kirkerummet også bliver brugt til den store musik gør, at der er gode chancer for at trække de mennesker til kirken, som havde penge, og som kunne være med til at give kirken større rigdomme og derved også større magt.

Til den store musik kommer også, at kirkerummet, specielt i den katolske kirke, har haft en udsmykning, som har matchet musikken og gjort den mere gudfrygtig, end den er, når den i dag bliver spillet i et koncerthus med musikere i kjole og hvidt.

alante-x